Nieuws uit 04. november 2019

Meeste Nederlanders delen persoonlijke gegevens met retailers terwijl ze zich onzeker voelen over de dataveiligheid

Meer dan de helft (54,5%) van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke data niet veilig is bij retailers. Desondanks deelt 73.8 procent persoonlijke data met (online) retailers voor een betere service en/of acties. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA, de innovatieve pionier op het gebied van IT-beveiliging en partner van Alert Online. Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders.

Hoewel het merendeel van de deelnemers het gevoel heeft dat hun persoonlijke data niet veilig is, denkt 21.6 procent dat dit wel het geval is. Daarnaast zijn er ook consumenten die denken dat er een verschil in veiligheid is tussen grote retailketens en kleinere detailhandelszaken. 13.8 procent denk dat data alleen veilig is bij de grotere retailketens, terwijl 10.1 procent denkt dat hun data alleen veilig is bij de winkel om de hoek.

Aan de deelnemers is tevens gevraagd welke gegevens ze liever niet delen met retailers. Bankgegevens (78,6%) en mobiele telefoonnummers (61,1%) delen Nederlanders liever niet, gevolgd door online data zoals IP adressen en cookies (40.3%) en NAW-gegevens (35.1%). Toch deelt 73.9 procent wel persoonlijke gegevens met retailers. Van de deelnemers die data delen doet 12.8 procent dit altijd of met enige regelmaat en 61 procent af en toe of zelden. Slechts 26.3 procent geeft aan nooit persoonlijke gegevens te delen voor acties of betere service.

Jerrel Abdoel

Voor retailers zijn klantgegevens goud waard, het is daarom belangrijk dat ze klantdata ook als goud beveiligen. Klanten moeten zich gerust voelen als ze klantdata opslaan. Als blijkt dat een retailer slordig omgaat met de persoonlijke informatie van zijn klanten, dan is het vertrouwen van de consument snel weg en kunnen klanten eenvoudig overlopen naar de concurrentie. Om datalekken te voorkomen is het belangrijk dat ze niet alleen investeren in de juiste beveiligingsoplossingen, maar ook hun medewerkers trainen over hoe ze met (klant)data moeten omgaan. Daarnaast is het verstandig om altijd transparant met klantdata om te gaan. Op deze manier weten klanten wat er met hun data gebeurt.

Jerrel Abdoel

Country Manager bij G DATA Nederland

Media:

Nieuws uit 04. november 2019